Roky | Archiv Diskuze 2015 Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč. |
2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 |
Grei
FILMOVANI.cz reaguje:27.12.2015
(20:18)X
EXT. by se napsalo pouze v případě, že by byl kameraman ve vesmíru. A jelikož jsem ještě neslyšel o hraném filmu natáčeném ve vesmíru, tak se vesmírná scéna nenatáčí, ale vytváří se v počítači, proto se nepoužívá ani EXT. ani INT. Scenárista může užít výraz CGI, což znamená, že bude obraz vytvořen pomocí počítače. Ale v dnešních sci-fi filmech se nemusí užívat ani tento výraz, neboť je již samozřejmostí, že se většina obrazů vytváří pomocí počítačové animace. A DEN ani NOC ve vesmíru neexistuje, takže se také neužívá. Ukázka zde hned v první scéně: http://www.filmovani.cz/pdf/Ona.pdf
Lukáš
FILMOVANI.cz reaguje:26.12.2015
(17:46)X
http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#vlozena_scena Takto jdou zapsat vzpomínky, představy apod. Ve filmu Walter Mitty je to však jiný případ, protože tam myšlenky byly součástí filmu, takže scénář je napsaný zcela běžným způsobem a neuvádí se v něm, že se jedná o představu. U té milostné scény je to scénář od scénáře. Někdy je ve scénáři prostě napsáno pouze "milostná scéna" a někdy je detailně popsána. V 50 odstínech by určitě nestačilo pouze napsat "milostná scéna"... Jestliže by se tedy jednalo např. o akční film, kde by milostná scéna nebyla ničím zvláštní, jenom by měla za úkol posunout vztah mezi dvěma osobami, stačilo by zapsat pouze "milostná scéna". Ale pokud scenárista klade na tuto scénu velkou důležitost, určitě by ji měl rozepsat. Já jsem např. ve scénáři Ona (str. 83/84) popsal milostnou scénu skoro na celou stranu - tedy spíše to, co jí předchází. Samotné milování mám na jednom řádku.
Myonge
FILMOVANI.cz reaguje:5.12.2015
(17:19)X
Existuje i označení INT./EXT. - které se uvádí v podobných případech, tedy že se děj odehrává vevnitř i venku. Jako scenárista bych to napsal takto, protože scenárista neví, jak se bude daná scéna natáčet. V současnosti by tato scéna byla pravděpodobně pouze INT., jelikož se podobné scény natáčejí ve studiu před modrým/zeleným pozadím. Jestliže by si filmaři nechali na scéně záležet, jednalo by se o INT./EXT., neboť by byla kamera uvnitř kočáru, proto by se musel nasvítit vnitřek, ale zároveň by šlo vidět i ven, proto by se jednalo i o exteriér. Osobně užívám vždy výraz INT./EXT., když někdo jede v nějakém vozidle. A pokud by se jednalo o otevřený kočár, bylo by to pouze EXT.
lukyn
FILMOVANI.cz reaguje:7.9.2015
(18:34)X
Konkrétně u té reklamy se jistě tvůrci domluvili s držiteli autorských práv k původnímu seriálu. Myslím, že za to museli zaplatit min. milion a čtvrt (u reklam se platí hodně). Málokdo vymyslí něco úplně svého. Cameron také začínal jako scenárista dvojek. Mimochodem jsem byl předevčírem v kině na Vetřelcích a opět si kladu otázku, co ti filmaři dělají, když 30 let starý film má mnohem lepší efekty než spousta současných filmů. A osobně teď přemýšlím, jestli napíšu scénář k Bondovi, v hlavě mám také Terminátora a také jeden film založený na počítačové hře.
lukyn
FILMOVANI.cz reaguje:6.9.2015
(10:35)X
Psát si může každý co chce. Problém nastává až tehdy, pokud chce dílo, které vzniklo na základě cizích autorských práv, zveřejnit, prodat, přihlásit do soutěže nebo třeba realizovat. To už se pak musí domluvit s držiteli autorských práv. Ještě také existuje "fanouškovská tvorba", kde amatérští spisovatelé píší svá pokračování známých příběhů (viz. můj Duke Nukem). No a zde je to ještě složitější. Není to ani zcela legální a ani zcela nelegální. Někteří autoři to tolerují, jiní ne. Pokud by někdo chtěl na takovém fanouškovském díle vydělávat bez svolení držitele autorských práv, již by to bylo protizákonné. Ale samotné zveřejnění takového díla se většinou toleruje, možná by však mohl být autor vyzván, aby se toto dílo stáhlo z veřejného serveru. Více zde: (anglicky) https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_issues_with_fan_fiction
María
Epsyllon reaguje :30.8.2015
(15:38)X
Kludne to tam ponechaj ja si myslim.ak by scenar niekto odkupil tak uz to je na nom ako s tym dalej .ak by sa ti to podarilo predat alebo nejako publikovat tak mi daj vediet tiez sa tymto zaoberam a mam podobny problem...napis na tomasujvarigmail.com.mimochodom vela stastia so scenarom FILMOVANI.cz reaguje:30.8.2015
(18:52)X
Osobní zkušenost žádnou nemám, ale informace o tom, že by se neměla psát do scénáře píseň (název, interpret, text), pokud již nemá autor zajištěna práva k ní, jsem čerpal právě z amerických zdrojů. Proto bych raději do scénáře název písně nepsal, protože je klidně možné (sice asi hodně málo pravděpodobné), že by to mohl být problém, který by třeba bránil tomu zařadit scénář do nějaké databáze významného studia. Osobně se mi to nezdá pravděpodobné, ale kdyby to zase byla úplná prkotina, asi by se na to neupozorňovalo ve scenáristických publikacích. Osobně bych tedy neriskoval, ale jak to chodí v praxi doopravdy, netuším. A wga.org bych určitě doporučil, protože někdy bývá i podmínkou pro přijetí scénáře, že musí být u této organizace zaregistrovaný. Opět to jsou jenom informace z veřejných zdrojů, osobní zkušenost nemám. FILMOVANI.cz reaguje:30.8.2015
(18:57)X
Jo a ještě prosím, kdybys pak měla někdy čas, abys nám dala vědět, jak to dopadlo, nebo třeba jak jsi postupovala? Strašně moc lidí se na to tady ptá a zatím neznám nikoho, kdo by nabídl scénář do USA, ať už úspěšně nebo neúspěšně. Díky. María reaguje:30.8.2015
(20:21)X
Ďakujem za odpovede. Dúfam, že sa podarí. Pracujeme na tom so sestrou dosť dlho a tvrdo a určite dám vedieť ako to dopadne . Ešte raz vďaka Petr reaguje :6.11.2015
(09:44)X
Zdravím, zajímalo by mne, jak pokračuje plán s prodejem v zahraničí. Po dvou letech jsem dokončil scénář určený pro zahraniční produkce a chystám se ho rovněž nabízet primárně v Americe. Proto by mě zajímali tvé/ Vaše prozatimní zkušenosti. Předem děkuji za odpověď.
Rie
FILMOVANI.cz reaguje:5.8.2015
(07:10)X
Napsat: (C) Copyright je u nás automatický, takže se ani nemusí psát a ochrana autorského díla vzniká současně s autorským dílem. Ochránit si více autorské dílo proti zneužití lze u nás způsoby uvedenými zde: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#registrace
Veronika
Kuba
FILMOVANI.cz reaguje:3.8.2015
(21:36)X
Zapsal bych to tak, jak jsi to zde napsala, tedy že lidé nesrozumitelně mumlají. V literárním scénáři se píše pouze to, co má jít vidět ve filmu. Pokud už by se měl film natáčet, někdo by ty dialogy musel vymyslet, ale pravděpodobně by byly jenom přílohou technického scénáře a nemusel by je vymýšlet scenárista, ale klidně by to mohl býž např. pomocný režisér, který by měl na starost kompars. FILMOVANI.cz reaguje:3.8.2015
(21:40)X
http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#vlozena_scena nebo možná také formou tohoto: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#telefon kuba reaguje:4.8.2015
(08:49)X
Díky! Tady v tom případě to vidím na tu vloženou scénu :) FILMOVANI.cz reaguje:5.8.2015
(07:18)X
Hlavně to
napiš tak, aby to ostatní pochopili, takže pokud si nebudeš jistý, že
tvůj text každý pochopí, tak tam klidně napiš poznámku, že se nyní
objeví náhlý záblesk scény čtyřikrát... nebo tak nějak.
Jakub
FILMOVANI.cz reaguje:22.6.2015
(14:07)X
Byl jsem jeden z mnoha kameramanů, osobně jsem točil na Sony DCR-HC90, ale kamera už je rozbitá. Už ale na tom projektu nepracuju a kdo ví, jestli vůbec ještě někdo...
Zudan
FILMOVANI.cz reaguje:19.6.2015
(08:12)X
Autorské právo se nepořizuje, autorské právo je. Zajišťuje se ochrana autorství. Seriál se dá chránit jako celek, ale lze chránit i jednotlivé díly. V praxi je však důležitá hlavní myšlenka seriálu a charakter postav. Většina současných seriálů by se dala těžce ochránit proti "okopírování", protože na nich nelze co chránit. U nekonečných seriálů lze prakticky ochránit pouze název seriálů a jména postav. Kdokoliv by měl zájem, může si zcela legálně vytvořit seriál, který bude takřka identický např. s Ordinací, akorát použije jiný název a vymyslí si jiné postavy. Na podobných seriálech není co chránit, protože nejsou originální ani jedinečné. Ale taková Arabela, Křeček v noční košili nebo Létající Čestmír, ty se mohou velmi dobře bránit proti okopírování. Ochránit ale seriál před tím, aby někdo změnil jeho název a jména postav a trochu pozměnil příběh a použil jej jako vlastní seriál, tak to je velice obtížné. Takže je spíš důležitější dávat pozor, komu svůj sécnář nabízíte.
Dan
FILMOVANI.cz reaguje:26.5.2015
(20:43)X
Hlavně záleží na tom, co tam bude za lektory - od toho se to všechno odvíjí. Pokud je to někdo neznámý, jsou to vyhozené peníze. To mi je rovnou můžete poslat a já vám dám taky lekci filmařiny. Loni mě někdo oslovil, jestli bych nedělal lektora na filmovém táboře, ale jelikož nejsem naivní, tak jsem to odmítl... přišlo mi to podezřelé. No a skončilo to podvodem a mnoho lidí přišlo o desítky tisíc korun, protože tento tábor "pořádal" známý podvodník, který se vydával za úspěšného režiséra atd... a na svých velmi líbivých webovkách se i pyšnil spoluprací se známými tvůrci. Bohužel mnoho lidí si to dostatečně neověřilo a do teď se neúspěšně pokoušejí o navrácení peněz. Takže hlavně každému, kdo má o podobné kurzy zájem, bych doporučil, aby si to vše pořádně ověřil, nejlépe aby se obrátil na přímo na uváděné "známé" lektory, jestli s tím subjektem skutečně spolupracují a jestli s ním spolupracovali i dříve. Protože mnou zmíněný případ se dal lehce odhalit, protože např. cena uváděného desetidenního tábora měla být tuším 10 tisíc korun s tím, že to bude v horách v luxusním hotelu s wellness, doprava žlutými busy se stewardem a filmová technika za statisíce + věhlasní lektoři a samozřejmě plná penze. A zmíněný pořadatel se dal lehce vygooglit s tím, že např. "nevrátil" půjčenou techniku za desítky tisíc. Když jsem s ním ještě komunikoval, tak jsem mu nabídl, že ten tábor budu zdarma propagovat, ale až si vše ověřím - a tím naše konverzace skončila. Takže si určitě všichni dávejte pozor a hlavně si ověřte, jestli se onen kurz již někde konal. Pokud neznáte nikoho z lektorů, tak proč platit někomu, aby vás něco naučil, když sám nic nedokázal? K tebou zmíněnému workshopu: jen tak v rychlosti jsem to proběhnul a nepodařilo se mi najít, že by zmíněná společnost někdy v minulosti něco podobného pořádala (ale nepátral jsem důkladně). No a těch lidí v realizačním týmu se mi zdá nějak moc... a nechce se mi věřit, že by tolik osobností věnovalo svůj čas takovému workshopu. Takže určitě než bych vypláznul 4 tisíce za něco takového, tak bych zkusil napsat třeba Josefu Klímovi nebo Miroslavu Táborskému, jestli vůbec vědí, že mají učit na tomto workshopu. Ověřovat, ověřovat, ověřovat! FILMOVANI.cz reaguje:28.6.2015
(18:54)X
Tak co, byls tam nakonec? Nebo někdo jiný?
Linda
FILMOVANI.cz reaguje:1.5.2015
(21:56)X
Horor, thriller, drama, komedie, fantasy, sci-fi...? Může to být cokoliv - na základě té tvé jedné věty. http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/clanky/jak-prodat-scenar.html A tu školní hru už máš napsanou, nebo pořád hledáš žánr?
FILMOVANI.cz
Honza
FILMOVANI.cz reaguje:16.4.2015
(20:04)X
Tak sekce Jak napsat OSTATNÍ scénáře je už hotová. dratenik reaguje:20.4.2015
(00:05)X
A sehnal by jsi i nějaký obrázky k tomu? Je to super FILMOVANI.cz reaguje:20.4.2015
(09:04)X
A konkrétně k čemu a konkrétně jaké obrázky? dratenik reaguje:21.4.2015
(19:17)X
No jako třeba obrázky scénáře na reklamu nebo videohru atak :D FILMOVANI.cz reaguje:23.4.2015
(10:04)X
Když bych tam dal obrázky, tak by to popíralo smysl toho článku, protože smyslem je, že žádný standardizovaný vzhled těch scénářů neexistuje. Ale možná časem přidám nějaké odkazy na cizí scénáře, jestli to najdu. A pokud by někdo nějaký takový scénář měl, tak ho tu rád zveřejním. Ale nechci, aby to vyznělo, že někomu říkám, jak má přesně vypadat scénář např. k videoklipu. Jaká třída to pak bude hrát a pro jaký obecenstvo to je? Rodiče, školky, ostatní třídy... Kika
dratenik reaguje:20.4.2015
(00:04)X
To je zcela na tobě ^^ Ale něco lehčího asi :D
FILMOVANI.cz
FILMOVANI.cz reaguje:21.3.2015
(08:31)X
Záleží na tom, o jaký druh dokumentu půjde, protože jich je nepřeberné množství. Některé dokumenty se mohou podobat hraným filmům, některé popisují známé události a některé teprve něco zkoumají. Hrané dokumenty – dokumenty, které filmovým způsobem popisují nějakou, většinou historickou, událost, by mohli mít klasický filmový scénář. Naučný dokument, který se skládá především z rozhovorů, by mohl mít scénář např. ve formě bodového scénáře http://www.scenar.cz/odkazy/faq/faq_02.html#bodovy_scenar . A ostatní dokumenty by nejspíše mohli mít pouze návrh scénáře http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_02.html#navrh_scenare . Jestliže se má v rámci natáčení dokumentu teprve něco objevit nebo na něco přijít, a to „něco“ je v úvodu neznámé, nemůže mít dokument klasický scénář, protože nikdo neví, jak vlastně výsledný dokument bude vypadat a co bude obsahovat. Proto by na začátku takového dokumentu měl být námět, ve kterém bude shrnuto, o co vlastně v dokumentu má jít, jaké jsou tvůrčí představy? Případně předpokládaný návrh scénáře nebo bodový scénář, který by mohl obsahovat základní strukturu: že nejdříve se seznámíme s problémem, vystoupí svědci v rozhovorech a na základě jejich svědectví se povede pátrání, u kterého zatím předpokládáme tento výsledek. Čím více tvůrci vědí o svém budoucím dokumentu, tím více podrobný může být scénář. A ještě jeden zajímavý článek: http://jedensvet.cz/archive/jedensvet.cz/ow/2002/cz/press_dox_nic.html Jana reaguje:21.3.2015
(10:53)X
Moc děkuji za radu, Jana
FILMOVANI.cz
Dratenik reaguje:12.3.2015
(10:50)X
Ty jo, dooobrý . Doufám, že ti to takhle bude vycházet víckrát . Budeš ještě něco mít? FILMOVANI.cz reaguje:12.3.2015
(19:32)X
Tímhle tempem tak zase za 7 let. Tak ono to ani zas tak nevychází... myslím, že tohle je jedna z největších blbostí, co jsem napsal, ale děckám se to asi líbí. Není to nic, čím bych se měl chlubit, ale byl jsem překvapenej zpracováním, protože to zahráli hodně dobře.
Honza
FILMOVANI.cz reaguje:28.2.2015
(21:35)X
A jak je celý ten příklad? "To establish" je vytvořit, ale v souvislosti s tím příkladem to může znamenat "přechod" - tedy přechod mezi školou a třídou. Tedy že záběr na školu navazuje na záběr školní třídy. Tedy jakési upozornění na to, že záběr školní třídy bezprostředně navazuje na předchozí záběr na školu. Ale nejsem si tím jistý. Jestli to máš z nějakého scénáře, tak sem napiš celý ten úryvek. Honza reaguje:4.3.2015
(15:24)X
Není to odnikud, jsem napsal já pro uvedení příkladu, jen jsem chtěl vědět, jak se tomu říká v češtině. Tady je příklad z Nightmare on Elm Street: EXT. SPRINGWOOD HIGH SCHOOL - MORNING ESTABLISHING. Students pour into the building entrances as school is back in session. INT. HIGH SCHOOL HALL - MORNING Nancy approaches her locker, spins her combo lock. Zkrátka establishing shot, píše se to různě, buďto tak, jak jsem to psal v tom dotazu výše, nebo tady v tom příkladu z Elm Street nebo jsem to ještě viděl tak, že se napíše přímo na žádek obrazu slovo establish a hned pod to ten další obraz. FILMOVANI.cz reaguje:4.3.2015
(16:28)X
Honza reaguje:4.3.2015
(16:34)X
Díky moooc!!! FILMOVANI.cz reaguje:4.3.2015
(20:59)X
Ještě dodám, že ten český termín "uváděcí záběr" jsem vymyslel já, protože jsem nikde neobjevil, že by to někdo někdy popisoval. Ale myslím si, že je to celkem vystihující. Také se ten termín psát nemusí, protože by to mělo vyznít z děje a z nadpisu scény. (1. EXT. NEMOCNICE; 2. INT. NEMOCNIČNÍ CHODBA) - je tedy zřejmé, že nemocniční chodba v druhé scéně se nachází v nemocnici v první scéně. V tom tvém původním dotazu se teoreticky může ŠKOLNÍ TŘÍDA nacházet v jiné škole, než v oné popsané ŠKOLE v předchozí scéně. Např. může být ve scénáři spoustu škol a spoustu školních tříd, ale tím, že se tam napsalo "to establish", tak to znamená, že ona třída v následující scéně musí být třídou ze školy v předchozí scéně. Ale pokud bych to již měl napsat do scénáře, tak bych to česky nepopisoval jako "uváděcí záběr", ale např. bych na konec první scény napsal "NAVAZUJE NA:" nebo zkrátka něco, co ozřejmí že scéna B se odehrává tam, kam se dívala kamera ve scéně A.
aninka
FILMOVANI.cz reaguje:17.2.2015
(12:12)X
A jakou máš verzi? aninka reaguje:17.2.2015
(12:33)X
Ahoj, měla jsem to Celtx 2.9.1 , kde mi to nešlo skoro ani spustit, strašně dlouho to trvalo, tak jsem si stáhla Celtx 2.9.7. Tam mi to sice jde spustit, ale na češtinu to absolutně nereaguje. FILMOVANI.cz reaguje:17.2.2015
(20:05)X
Zkoušel jsem tu verzi 2.9.7 a nejde mi vůbec spustit. Ještě můžeš zkusit nějaké jiné verze, jestli to půjde. Osobně jsem Celtx používal hodně dávno a s češtinou jsem měl vždycky problémy. Teď jsem zkoušel tu online verzi a tam mi to funguje... ale jinak asi neporadím. aninka reaguje:17.2.2015
(22:43)X
Bohužel, nejde to nikde. A nenapadá Tě nějaký podobný program, který by se na něco takového hodil? FILMOVANI.cz reaguje:18.2.2015
(11:14)X
Všechny ostatní programy, co jsem zkoušel, mají také problémy s češtinou. Ale spousta lidí zde chválí Celtx, že jim funguje, tak snad někdo odpoví, komu to jde bez problémů. Jinak to budeš asi muset zkusit v nějakém normálním textovém editoru - já tak píšu, akorát to zabere nepatrně více času. Standa reaguje:18.2.2015
(19:08)X
Aninko, já používám verzi 2.9.7 a nemám s češtinou problém. Dokonce mi to opravuje i gramatiku (a to používám anglické windows 7).
FILMOVANI.cz
FILMOVANI.cz reaguje:29.1.2015
(09:53)X
Tak už jsem zaktualizoval odkazy v sekcích Jak napsat. U té příležitosti jsem objevil, že Tomáš Vorel zveřejnil svůj další celovečerní scénář Cesta do lesa. Také jsem objevil další pokračování publikace Cesty ke scénáři IV + V.
Petr
FILMOVANI.cz reaguje:24.1.2015
(21:37)X
Televize pochopitelně nesmí použít námět bez svolení autora / držitele autorských práv. Jinak by to samozřejmě byla krádež. Takže se s autorem musí domluvit a jelikož je televize profesionální instituce, tak určitě by měla obvykle za námět zaplatit, i když si myslím, že samotný námět televize kupovat nebude (více dále). Např. v České televizi je podávání námětů dobře ošetřeno, vše je zaevidováno, tak by zde nemělo hrozit zcizení námětu. I když námět sám o sobě není autorským dílem, viz.: http://www.mkcr.cz/cz/autorske-pravo/caste-dotazy-508/ Ale pravděpodobně se zde námětem myslí jenom jakási stručná myšlenka, protože pokud se napíše pětistránkový námět, již by měl být považován za autorské dílo, jinak by bylo totiž možné obcházet zákon tím, že by se i kniha dala označit jako námět filmu. Rozsáhlý a podrobný námět by tedy již neměl být dle autorského zákona považován za „námět“. A žádný autor určitě nepřijde do televize s dvouřádkovým námětem, ale již s nějakým návrhem pořadu, takže raději budu mluvit o „návrhu“, protože za námět typu „slepý policista bude bojovat se zločinci za pomocí svého třínohého psa“ by určitě nikdo nezaplatil. Kolik se platí, i byť „zhruba“, lze velice těžko povědět. Záleží na tom, k jakému pořadu / filmu / seriálu námět bude, jak je dlouhý, komu je nabízen, jak je „komerční“ atd. Také by se pravděpodobně za námět platilo až ve chvíli, kdy by se námět dále rozpracovával, protože asi nikdo nekoupí jenom samotný námět bez toho, aby ho hodlal v brzké době rozvíjet. Také si myslím, že by televize, v případě svého zájmu, vyzvala autora, aby námět dále rozvinul minimálně do bodového scénáře. Má kamarádka třeba nabízela námět na večerníček do ČT, ale samozřejmě musela vypracovat i scénáře (návrhy) k několika epizodám. I když byl večerníček už velmi propracovaný a strávila nad jeho psaním dlouhý čas, stejně se nakonec večerníček nezrealizoval a ona za něj nedostala ani korunu. To je odpověď i na druhou část otázky, tedy že by pravděpodobně televize trvala i na tom, aby autor námětu jej dále rozvinul do scénáře... a až poté by se dalo teprve jednat o honoráři. Pokud by již návrh scénáře / bodový scénář / literární scénář byl vypracován a televizi by se líbil pouze samotný námět, ale zpracování scénáře by chtěla předat někomu jinému, pak by se teprve mohla s autorem dohodnout na odkoupení námětu. Je tedy nespočet možností, jak vše může dopadnout. Honorář za odkoupený námět by se pak mohl pohybovat v řádech desítek tisíc korun, hotový scénář řádově výš.
Lenka
Jana
FILMOVANI.cz reaguje:24.1.2015
(10:18)X
Pokud má být scenárista i producentem, tak proč ne. U nezávislých / amatérských / nízkorozpočtových filmů není nic neobvyklého, když se na financování filmu podílejí i členové štábu. Takové filmy nevznikají kvůli finančnímu zisku, ale kvůli splnění snů všech zúčastněných. Jestliže však má vzniknout komerční film a je po scenáristovi požadována nějaká finanční částka na realizaci, je to přinejmenším podivné. Ale zase bych se nedivil, když by to bylo běžnou praxí a nějaké peníze by byly požadované po začínajících tvůrcích, aby se mohli podílet na nějakém filmu, stejně jako je to zcela obvyklé např. ve sportu. Ale to už záleží na každém, jak k tomu přistoupí. Případně svůj dotaz rozepiš a uveď konkrétní případ... P.S.: Stačí užívat jedno jméno. Odpovídám na všechny rozumné dotazy a klidně od jedné osoby. FILMOVANI.cz reaguje:22.1.2015
(19:07)X
Záleží na tom, pro koho má být námět určen. Námět může být dlouhý jednu větu nebo může být na několik stran. Obvykle by neměl být námět delší než dvě strany. Ale pokud někdo požaduje podrobný námět, může mít i 15 stran. Takže to opravdu záleží na tom, k čemu a komu má námět sloužit. Více o námětu a dalších pojmech: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_02.html#pojmyFILMOVANI.cz A/V (dvousloupkový scénář) Ještě navážu na starší příspěvky a chtěl bych se zeptat, jak by se měla rozšířit skece A/V scénáře? Zatím jsem v přesvědčení, že obsah je dostatečný, neboť o psaní scénáře jako takového se věnuji v sekci "filmový scénář" a ostatní sekce slouží pouze k doplnění. A ještě řeknu názor k používání dvousloupkového scénáře. U nás se asi dost používá i při natáčení a často tak i vypadá scénář technický. Je to o tom, že tvůrci nechtějí ztrácet čas vytvořením kvalitního technického scénáře a natáčejí podle dvousloupkového, což je rozhodně lepší, než natáčet podle "amerického" scénáře. Jenomže potom také kvalita technického zpracování filmu nebo seriálu odpovídá tomuto jednoduchému literárnímu nebo technickému scénáři. Scenárista, který však nepíše scénář na zakázku, by měl užívat ten "americký" scénář, protože scénář slouží pro nabízení, nikoliv pro natáčení. Jestliže někdo při natáčení používá pouze literární scénář, je to velké lajdáctví a kvalita zpracování tomu musí odpovídat. "Americký" formát se lépe píše a lépe čte. Dvousloupkový je přehlednější při realizaci. http://ulule.me/presales/7092/le-scenario-fini-12.jpeg http://students.idv.edu/~0655442/bild/drehbuch_1.png http://www.accioncreativa.org/Talleres/Cine/images/guion.jpg http://www.taivaanrannanmaalari.fi/images_nsagallery/nsa013.jpg https://24.img.avito.st/1280x960/1144059324.jpg 3.1.2015 (03:42)X No já už jsem o to žádal v jiném příspěvku a tak zde jen opakuji. Věnovat se scénáři typu A/V by rozhodně NEBYLO na škodu. Důvodů je několik. Jsou zde tací, kteří by rádi vytvořili hotové dílo pro TV nebo film. Nechtěj si jen hrát ale chtějí skutečně tvořit (ale nechtějí nebo nemohou studovat FAMU a nechtějí nebo nemohou si platit různé kurzy). Potřebují šablonu, vědět, jak se dělá A/V scénář, kterému mohou věřit, že se tak scénář skutečně dělá. Od A do Z. No prostě věnovat se tomuto typu scénáře stejnou intenzitou, jako se věnuje tento web americkému stylu. Ať si každý vybere, jakou cestou se chce dát... FILMOVANI.cz reaguje:3.1.2015 (10:29)X Tak to se asi budu rád hádat. . Klasický scénář zde uveden je plnohodnotným útvarem, který se používá po celém světě a je absurdní tvrdit, že tito scenáristé si jen na něco hrají. Toto je např. jediná česká scenáristická soutěž, která mj. úzce spolupracuje s Českou televizí a která doporučuje vzhlad scénáře viz: http://filmovanadace.cz/aktuality?id_akt=152&from=20&p=5&rok=2014 Šablona pro tvorbu A/V scénáře je k dispozici v každém lepším scenáristickém editoru a není problém během sekundy převést klasický formát na A/V formát. V ČR neexistuje žádný pevný oficiální A/V formát o čemž se každý může přesvědčit, protože A/V scénářů je k dispozici na stránkách ČT celkem dost. U psaní sekce A/V scénář jsem vycházel právě pouze z těchto scénářů, které se vzhledově dostl lišily - měly jiné druhy písma, jiné nadpisy, jiná zvýraznění atd. A všechny byly již zrealizovány, takže asi nikomu nevadilo, že někde se podtrhává a někde se píše tučně. Ale ještě k samotnému požadavku: Mezi psaním filmového a psaním A/V scénáře není žádný rozdíl! I pokud někdo napíše bez editoru filmový scénář, ručně ho do A/V scénáře přeformátuje během jednoho dne. Postupy psaní scénáře jsou totožné a je jedno, jestli se píše filmový nebo A/V. Proto ve všech sekcích doporučuji přečíst nejdříve "Jak napsat literární scénář filmový". I v této Diskuzi odpovídám na všeobecné otázky ohledně psaní scénáře, ne na otázky týkající se filmového nebo A/V scénáře odděleně. Znovu opakuji, že A/V scénář píší tvůrci, většinou zaměstnanci nebo spolupracovníci televizí, kteří mají víceméně zajištěnou realizaci svého scénáře a scénář se bude v brzké době realizovat. Jedině snad u televizních pořadů (soutěže, publicistické pořady, zábavné pořady) by se mělo psát výhradně A/V formou, protože se podle tohoto scénáře bude hned natáčet a nebude se vypracovávat tech. scénář. Ale i náročnější seriály se mohou psát filmovým formátem, neboť budou teprvez zrpacovány do tech. scénáře. A pochybuji, že by Česká televize vyhodila nějakého scenáristu kvůli různým formátům scénářů. Poslal jsem do ČT několik námětů na TV pořady - reality show, ke kterým jsem napsal i krátký scénář ve formě filmového scénáře a bez problému byly přijaty. Stejně tak do scenáristických soutěží, ať už Nadace nebo dříve Cena Sazky, chodí scénáře v obou formátech a oba formáty jsou přijaty. Ale jak se již dnes ukazuje, měl by se užívat formát filmový, který je např. zcela vyžadován i v největší evropské scenáristické soutěži. A na závěr si ještě rýpnu , protože bych spíše řekl, že si na scenáristu hraje ten začínající scenárista, který dnes píše dvousloupkově, protože očekává, že se jeho scénář bude ihned realizovat. Shrnutí: Podle A/V scénáře se natáčí; podle literárního filmového scénáře se vypracovává technický scénář. Jestli si tedy někdo myslí, že ihned se podle jeho scénáře bude natáčet, měl by zvolit A/V formu. Pokud někdo svůj scénář nabízí (na internetu, agentům, v soutěžích, televizím, producentům), měl by vždy zvolit "filmovou" verzi. FILMOVANI.cz reaguje:3.1.2015 (11:09)X Zase aby to nevyznělo, že mám nechuť k tomu cokoliv v A/V sekci měnit... ale prostě nevím co? Musím vědět nějakou konkrétní věc. Ale všeobecné pokyny ke psaní jsou již v té filmové sekci a samozřejmě se vztahují i na A/V sekci, tak to nebudu psát dvakrát. Maximálně si myslím, že bych mohl více rozepsat to, k čemu ten A/V scénář slouží a proč ho užívat a dát více odkazů na realizované scénáře. Ale samotný A/V formát je celkem jednoduchý - obraz nalevo, zvuk napravo. Standa reaguje:3.1.2015 (14:15)X Michale, jen si klidně rýpni Já právě píšu pohádku. Bude to celovečerní pohádka. Rád bych ho nejdříve nabídl přímo jednomu režisérovy a když neuspěji, pak ho nabídnu televizi. Nikde na stránkách ČT se nepíše, jaký formát scénáře požadují. To píšeš jen ty zde na tvém webu. Já jsem si chtěl být jistý, aby mne kvůli nějaké maličkosti, jako je typ scénáře neodmítli. Co se týče A/V scénářů, tak buď jsem slepý nebo nevidím. Ukázky z A/V scénáře jsou tu jen útržkovité. Zatím co scénářů v americkém stylu je jich tu jak houby po dešti, kompletní scénář v A/V stylu tu není ani jeden FILMOVANI.cz reaguje:3.1.2015 (21:43)X To, že nikde neuvádějí, jaký scénář požadují, bylo právě důvodem vzniku těchto stránek. U většiny zahraničních scenáristických soutěží je připojený i vzor požadovaného scénáře (vždy jsem viděl pouze ten filmový vzor). Nemusíš se bát, že by tě Česká televize odmítla kvůli špatnému formátu - buď užij A/V nebo filmový. Ani v soutěži Filmová nadace by kvůli tomuto scénář nevyřadili - vyřazují se takové materiály, které nemají fromu scénáře, tzn. že jsou psány např. formou povídky. I kdyby nesplňoval scénář nějaké požadavky, v ČT by tě na to upozornili, protože na to mají celé oddělení a pokud opomenu nedodržování časových termínů, v ČT se chovají seriózně a vždy zašlou vyjádření. Pokud však trváš na tom, že chceš přesně vědět, v jakém formátu nabízet scénář do ČT, tak se ti tam klidně zeptám... ale jsem si téměř jist, že "filmovým" formátem nic nezkazíš. AV scénáře: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/destovavila/destova-vila-technicky-scenar.pdf http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=20 http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=8 http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=10 atd. Viz. sekce České scénáře (dlouho jsem neaktualizoval, tak některé odkazy nemusejí být funkční) + na webu ČT budou pravděpodobně i novější scénáře. 1.1.2015 (20:35) Odpovědět # X dratenik Čus, mě např. zaujal Gladiátor. |
FAQ Články Odkazy Archiv Diskuze |